Podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič v tejto súvislosti uviedol, že cieľom EÚ je nastaviť dopravný systém na možnosť dosiahnutia nulových emisií. Podľa jeho slov vlani prijatá reforma o obchodovaní s emisnými povoleniami (ETS) a dnes zverejnený nový balík opatrení jasne naznačujú, že EÚ mobilizuje všetky svoje politiky v prospech dosiahnutia konkurencieschopného a nízkouhlíkového hospodárstva, čo je aj súčasťou jeho agendy -budovania Energetickej únie.
"Je to oblasť, ktorá produkuje vysoký podiel skleníkových plynov," povedal Šefčovič na adresu dopravného sektora v EÚ, ktorý vyprodukuje štvrtinu emisií skleníkových plynov v Európe a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia. "Ak chceme znížiť skleníkové emisie o 30 % v EÚ, je jasné, že musíme prijať nové opatrenia aj v rámci dopravy," skonštatoval slovenský eurokomisár.
Pripomenul, že tento cieľ je dôležitý nielen z hľadiska klimatickej politiky EÚ. Politici čoraz častejšie počúvajú výzvy od občanov, že chcú mať čistejšie ovzdušie a lepšie zorganizovanú dopravu v mestách a regiónoch.
"Načrtávame, aké legislatívne opatrenia by sme chceli pripraviť pre budúce obdobie," zdôraznil Šefčovič. Spresnil, že tieto opatrenia budú zamerané na zvýšenie efektívnosti dopravných systémov, lepšie využívanie digitálnych technológií a využívanie tých dopravných modalít, ktoré produkujú čo najmenej emisií CO2.
V praxi to znamená umožniť väčší trh pre autá s nízkymi až nulovými emisiami, čiže autá na vodíkový či elektrický pohon. Aj preto, že EÚ v počte patentov v tejto oblasti zaostáva za konkurentmi z USA, Číny a Japonska.
"Pokiaľ Európa chce zostať automobilovou veľmocou, čo sa týka aj Slovenska, budeme musieť rešpektovať ten trend a byť konkurencieschopní nielen v klasických autách, ale aj v autách, ktoré budú čoraz viac žiadané na trhu, s nízkymi a nulovými emisiami," opísal situáciu Šefčovič.
Dodal, že EK aj preto dnes odštartovala proces verejných konzultácií - čo si zainteresované strany myslia o zavedení nízkoemisných kategórií áut, ale aj o zavádzaní limitov emisií CO2 pre nákladné autá a autobusy. Lebo aj v tejto kategórii Európa zaostáva za USA, Čínou, Japonskom a Kanadou, kde takéto limity už platia. Šefčovič zdôraznil, že európske limity musia byť porovnateľné s tými, aké zaviedli iní hráči na trhu, aby sme si udržali konkurencieschopnosť.