Aerolinky musia byť „zelené“

26.10.2011 Hospodárske noviny Strana 11 Názory a analýzy
Letecký priemysel čelí náročnej a vzrušujúcej výzve: vytvoreniu takého spôsobu podnikania, ktorý využíva menej energie, spolieha sa na obnoviteľné zdroje a minimalizuje škodlivé splodiny. V oblasti palív musíme vyvinúť najmä udržateľnú komerčnú alternatívu.

Ľudia si môžu vybrať medzi hybridnými, elektrickými alebo bežným palivom poháňanými automobilmi. To však v leteckom priemysle nie je možné. Používa sa tu iba letecký benzín. To sa musí zmeniť. Na budúci rok sa aerolinky zapoja do systému Európskej únie obchodovania s emisiami, ktorý umožňuje spoločnostiam nakupovať a predávať emisné povolenky. Tým sa európskym aerolinkám zvýšia náklady. Ich prechod na obnoviteľné palivá by mal byť cieľom svetového úsilia na zníženie uhlíkových splodín. Potrebujeme nájsť spôsob na znižovanie emisií a nákladov na palivá.

Väčšina ľudí v odvetví si je vedomá, že lietadlá môžu používať obnoviteľné palivá. Vo februári 2008 lietadlá spoločnosti Virgin Atlantic vykonali skúšobný let z Londýna do Amsterdamu pomocou paliva zmiešaného z 80 percent leteckého benzínu a 20 percent biopalivaz palmového a kokosového oleja. Aj ostatné aerolinky ako Air New Zealand, Continental Airlines, Japan Airlines, KLM Royal Dutch Airlines a Thomson Airways urobili takéto testy.

Ako robiť inovácie, ktoré menia odvetvie? Nedá sa to za noc. Už pred piatimi rokmi sme sa zaviazali robiť „zelené“ podnikanie. Rozhodli sme sa, že toto je oblasť, ktorá by mohla byť dobrá aj pre planétu a vidíme tu aj finančnú príležitosť. Preto sme zostali v kontakte s inovatívnymi začínajúcimi firmami a držali sme sa najnovších zistení. Vo Virgin Atlantic sme sa zaviazali znížiť uhlíkové splodiny o 30 percent do roku 2020 a v tomto čase tiež vyvinúť a nájsť zdroje udržateľných a obnoviteľných palív. Počas posledných piatich rokov som cez spoločnosť Virgin, Green Fund alebo individuálne investoval do podobných iniciatív vrátane etanolových závodov v USA, rovnako aj do vývoja biopalivových spoločností Gevo a Solazyme. Vývoj je dlhý a komplikovaný proces s množstvom prekážok. Zahŕňa nájdenie udržateľných zdrojov, vývoj vysokovýkonného paliva, testovanie a získanie certifikátu na palivo vhodné pre letecké motory. Semtam sa podarí prielom. Začiatkom mesiaca sme oznámili niečo, čo môže byť jedným z najväčších krokov v mojom živote smerom k vývoju dostupného nízkouhlíkového leteckého paliva. Veríme, že palivo, ktoré vyvíjame s novozélandskou firmou LanzaTech, zníži uhlíkové splodiny Virgin Atlantic o polovicu. Jednoducho povedané: zapojili sme sa do recyklácie, pričom meníme odpad z komínov na letecké palivo.

Revolučný proces výroby paliva recykluje odpadové plyny, vrátane oxidu uhličitého, ktorý by sa ináč dostal do ovzdušia. V prvom rade chceme zachytiť odpadové plyny z dvoch tretín svetových oceliarní a premeniť ich na letecké palivo. Medzitým chceme, aby lietadlá Virgin Atlantic používali nízkouhlíkové palivo. Roky ľudia spochybňujú praktickú stránku používania udržateľných palív. Radi ich presvedčíme o opaku. Veríme, že iné aerolínie budú nasledovať náš príklad a radikálne znížia uhlíkové splodiny.

Je dôležité, aby plány na vývoj udržateľného biopalivaprinášali ďalšie výhody. Zaviazali sme sa vyvíjať palivo spôsobom, ktorý minimalizuje dosah na biologickú rôznorodosť a nevyčerpáva potravinové a vodné zdroje. Nechceme využívať chránené oblasti alebo prirodzené ekosystémy. Treba hľadať nové spôsoby podnikania. V spoločnosti Virgin sa naše mnohoročné krôčiky začínajú meniť na dôležité inovácie v odvetví. Ak chcete do odvetvia priniesť zmeny, začnite na nich pracovať už dnes. © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate) 

*** Aerolinky sa zapoja do systému Európskej únie obchodovania s emisiami, ktorý umožňuje spoločnostiam nakupovať a predávať emisné povolenky.

RICHARD BRANSON zakladateľ Virgin Group

Britský podnikateľ a dobrodruh je zaujímavý nielen tým, ako peniaze zarába, ale aj tým, ako ich míňa. Komentáre zakladateľa svetoznámej značky Virgin, pri ktorej sa odhaduje majetok vo výške štyri miliardy dolárov, uverejňujeme každú stredu exkluzívne v HN.

Copyright| Copyright Ecopress, a.s