Hurikán Sandy ovplyvní dopyt po ropných produktoch

Dôsledky hurikánu Sandy, ktorý udrel 29. októbra 2012 na husto osídlené oblasti na severe USA, začali média prirovnávať k dôsledkom tragického hurikánu Katrina. Z hľadiska obchodovanie s ropnými produktmi je však medzi nimi zásadný rozdiel. Kým Katrina zasiahla oblasť Mexického zálivu, ktorá je významným producentom ropných výrobkov, Sandy zdevastovala oblasť USA, ktorá je ich najväčším konzumentom.

Hlavný vplyv hurikánu na obchodovanie s motorovými palivami bude teda v prudkom poklese dopytu, nie v prepade ponuky.

Postihnutý región je veľkým konzumentom motorových palív, vrátane kerozínu pre letecký priemysel, pričom asi 30 % spotreby saturuje dovozom z iných regiónov USA. Ak lokálne rafinérie situované v Pennsylvánii a New Jersey búrka nepoškodí, nepredpokladá sa, že v oblasti nastane nedostatok motorových palív. 

V súčasnosti sa dopyt po motorových palivách prudko prepadol. Ulice miest sú prázdne, letecká doprava je zastavená a ešte nejaký čas potrvá, kým sa situácia - a spolu s ňou aj dopyt po ropných produktoch - vráti do normálu.

Podľa informácií EIA (Energy Information Administration), východné pobrežie USA spotrebuje denne 5,3 milióna barelov ropných produktov. Dodávky lokálnych rafinérií sú na úrovni 3,6 milióna barelov, zvyšok región dováža najmä zo stredozápadu USA a Mexického zálivu. A hoci rafinérie na západnom pobreží, ktoré sa ocitli na trase hurikánu Sandy, výrobu odstavili, pokles dopytu je momentálne podstatne väčší než pokles ponuky. 

Celkovo sa najväčšia nerovnosť medzi dopytom a lokálnou rafinérskou produkciou na západe USA týka palív pre leteckú dopravu. Región má niekoľko strategických leteckých uzlov, ktoré sú veľkými konzumentmi leteckého petroleja. Napríklad gigantické letisko JF Kennedy v New Yorku spotrebovalo minulý rok skoro 550 tisíc barelov leteckého petroleja denne, kým regionálna produkcia tejto komodity je len na úrovni 77 tisíc barelov. Zvyšok je na letisko dodávaný produktovodmi najmä z Mexického zálivu.

Ďalšia výrazná nerovnováha sa týka motorovej nafty pre cestnú dopravu, ako aj vykurovacieho oleja. Spotreba sa pohybuje na úrovni 370 tisíc barelov denne, kým lokálne rafinérie produkujú len tretinu. Zvyšok sa dováža zväčša z Perzského zálivu.

Ak rafinérie na severovýchode USA hurikán Sandy nevyradí na dlhšiu dobu z prevádzky, región by nemal byť postihnutý nedostatkom ropných produktov. Jeho najväčším problémom bude prepad dopytu. Vzhľadom na to, že pri prípravách na hurikán lokálne autority zvlášť dbali na bezpečnosť produktovodov, dokáže import z iných regiónov USA, prípadne zo zahraničia, aj v prípade dlhšej odstávky rafinérií súčasný znížený dopyt saturovať.