Firma Nord Stream 2 AG môže súdne napadnúť pozmenenú smernicu EÚ o plyne

Plynárenská spoločnosť Nord Stream 2 AG môže na súde EÚ napadnúť európsku smernicu, ktorou sa rozširuje rozsah pôsobnosti smernice o plyne aj na plynovod spájajúci Úniu s tretími krajinami. Uviedol to generálny advokát Súdneho dvora EÚ Michal Bobek. Správu priniesla agentúra TASR.
       Bobek upozornil, že prijatím smernice sa zmenilo právne postavenie spoločnosti Nord Stream 2 AG a tá bola jedinou spoločnosťou, ktorá bola týmto právnym aktom skutočne dotknutá.
      Pozmeňujúca smernica o plyne z apríla 2019 EÚ mala za cieľ zaistiť, aby v EÚ uplatňované pravidlá vzťahujúce sa na plynovody spájajúce dva alebo viac členských štátov  platili aj na plynovody do a z tretích krajín.
      Nord Stream 2 AG, švajčiarska dcérska spoločnosť koncernu Gazprom, ktorá zodpovedá za plánovanie, výstavbu a prevádzku plynovodu Nord Stream 2, súdne napadla uvedenú pozmeňujúcu smernicu na Všeobecnom súde EÚ. Prvostupňová inštancia Súdneho dvora EÚ v uznesení z mája 2020 zamietla túto žalobu ako neprípustnú. Spoločnosť Nord Stream 2 AG sa proti tomuto rozhodnutiu odvolala.
      Bobek upozornil na nesprávnosť argumentu Všeobecného súdu, že pozmeňujúca smernica sa nemôže priamo týkať spoločnosti Nord Stream 2 AG. V tejto súvislosti generálny advokát pripomína, že hoci sa Zmluva FEU výslovne nezaoberá prípustnosťou žalôb o neplatnosť podaných fyzickými alebo právnickými osobami proti smernici, samotná táto skutočnosť nie je dostatočným dôvodom na vyhlásenie týchto žalôb za neprípustné. Spresnil, že podľa ustálenej judikatúry, aby sa určilo, či je akt EÚ napadnuteľný, je potrebné preskúmať jeho podstatu, pričom jeho forma je irelevantná. Nemožno a priori vylúčiť, že smernica môže mať voči jednotlivcom záväzné právne účinky.
      Pokiaľ ide o otázku, či sa pozmeňujúca smernica priamo týka Nord Stream 2 AG, generálny advokát pripomenul, že je schopná dosiahnuť právne účinky tým, že rozšíri rozsah pôsobnosti smernice o plyne aj na situácie,  ktoré sú charakteristické pre uvedenú spoločnosť, ktorej sa tento právny akt predtým netýkal.
      Generálny advokát analyzoval, či pravidlá pozmeňujúcej smernice týkajúce sa oddelenia majiteľov od prevádzkovateľov potrubia (unbundling), prístupu tretích strán a regulácie taríf, ktoré podľa Nord Stream 2 AG ukladajú nové povinnosti, nie sú samé osebe implementačnou povahou. Spresnil, že členské štáty majú tri rôzne možnosti dosiahnutia unbundlingu (predaj celého potrubia, predaj časti plynovodu patriaci pod nemeckú jurisdikciu alebo prevedenie vlastníctva plynovodu na samostatnú dcérsku spoločnosť) a každá z nich povedie k zmene právneho postavenia spoločnosti Nord Stream 2 AG.
       Podľa Bobeka samotná pozmeňujúca smernica bezprostredne ovplyvňuje pozíciu spoločnosti Nord Stream 2 AG a nielen vnútroštátne transpozičné opatrenia členských krajín EÚ. Upozornil, že aj ustanovenia pozmeňujúcej smernice týkajúce sa prístupu tretích strán a/alebo regulácie taríf znamenajú pre Nord Stream 2 AG nové regulačné obmedzenia, ktoré menia jej právne postavenie, a preto sa jej priamo týkajú.